lørdag den 24. januar 2015

Voksen med ADD

Jeg har jo fået diagnosen ADHD den indelukkede udgave, hvilket kan være svært at forklare hvordan påvirker mig, min hverdag, mit liv, men jeg vil prøve at give et indtryk af hvad det kan betyde, jeg vil dog sige, at nogle ting kan jeg lettere end andre, det afhænger også af dagen, andre personer og andre ting.

ADHD den indelukkede udgave er også den man kalder for ADD, men ADD er ikke en diagnose man giver, efter hvad jeg har læst mig til, hvilket kommer bag på nogen, for de siger, at de har mødt folk med diagnosen ADD, men jeg fik afvide, at jeg har ADHD den indelukkede udgave.

Når man har ADD/ADHD kan flere ting virke overvældende, foreksempel at betale regninger til tiden, at holde op med arbejde, familie og sociale krav. 
Det er dog muligt at vende om på det og få lidt mere ro i det. 
Det kan man foreksempel ved nogle selvhjælp teknikker, så kan man blive mere produktiv, organiseret, få kontrol over sit liv, man vil endda få en følelse af bedre selvværd, hvilket jo er godt. 
Jeg har på nettet fundet nogle ting om ADD/ADHD, som jeg håber, at I vil nyde at læse, så I kan få en bedre indsigt i hvad det vil sige.

Voksen ADD / ADHD selvhjælp myter
Du kan holde på misforståelser om, hvor meget du kan hjælpe dig selv med voksne ADD / ADHD.
Myte: Medicin er den eneste måde at løse mit ADD / ADHD.
FACT: Mens medicin kan hjælpe nogle mennesker formår symptomerne ADD / ADHD, er det ikke en kur, og heller ikke den eneste løsning. Hvis det bruges på alle, bør den tages sammen med andre behandlinger eller selvhjælp strategier.
Myte: Efter at have ADD / ADHD betyder, at jeg er doven eller uintelligent, så jeg vil ikke være i stand til at hjælpe mig selv.
FACT: Virkningerne af ADD / ADHD kan have ført til dig og andre mærkning dig på denne måde, men sandheden er, at du ikke er umotiveret eller uintelligent-du har en lidelse, der kommer i vejen for visse normale funktioner. Faktisk voksne med ADD / ADHD ofte nødt til at finde meget smarte måder at kompensere for deres lidelse.
Myte: En sundhedsperson kan løse alle mine ADD / ADHD problemer.
FACT: Sundhedsprofessionelle kan hjælpe dig med at administrere symptomer på ADD / ADHD, men de kan kun gøre så meget. Du er den ene lever med problemerne, så du er den, der kan gøre den største forskel i at overvinde dem.
Myte: ADD / ADHD er en livstidsdom-æ altid lider dens symptomer.
FACT: Selv om det er rigtigt, at der ikke er nogen kur mod ADD / ADHD, er der meget, du kan gøre for at reducere de problemer, den forårsager. Når du er blevet vant til at bruge strategier til at hjælpe dig selv, kan du opleve, at styre dine symptomer bliver anden karakter.

Tæm din ADD / ADHD papirspor
Hvis du har voksne ADD / ADHD, kan en stor del af dit forvaltningsmæssigt være med papirarbejde-in endeløse bunker eller strøet på tværs af dit køkken, skrivebord, eller på kontoret. Tag en eftermiddag at oprette et papirarbejde system, der virker for dig.
Oprette et registreringssystem. Brug skillevægge eller separate filmapper til forskellige typer af dokumenter (f.eks sygejournaler, kvitteringer og resultatopgørelser). Label og farve-kode dine filer, så du kan finde det, du har brug for hurtigt.
Deal med mail på daglig basis. Braklægning et par minutter hver dag til at håndtere posten, helst så snart du sætter det inde. Det hjælper at have en udpegede stedet, hvor du kan sortere post og enten smide det, indsende det, eller handle på det.
Gå papirløse. Minimer mængden af papir, du har at gøre med. Bed om elektroniske erklæringer og regninger i stedet for papirkopier. Du kan også reducere uønsket post ved at fravælge Direct Marketing Association (DMA) Mail Preference service.

Time management tips til voksne ADD / ADHD

Voksne med opmærksomhed underskud lidelse har ofte en anden opfattelse af, hvordan tiden går. For at tilpasse din følelse af tid med alle andre, skal du bruge det ældste trick i bogen: et ur.
Bliv ur-watcher. Brug et armbåndsur eller meget synlig væg eller skrivebord ur til at hjælpe dig med at holde styr på tiden. Når du starter en opgave, skal du notere den tid ved at sige det højt eller skrive det ned.
Brug timere. Fordel dig selv begrænsede mængder af tid for hver opgave og bruge en timer eller alarm til at advare dig, når din tid er op. Ved længere opgaver, overveje at en alarm til at gå ud med jævne mellemrum for at holde dig produktiv og klar over, hvor meget tid der går med.
Giv dig selv mere tid end du tror, du har brug for. Voksne med ADD / ADHD er notorisk dårlige til at estimere, hvor lang tid det vil tage at gøre noget. For hver halve time af tid du tror det vil tage dig at få et sted eller fuldføre en opgave, give dig selv en pude ved at tilføje ti minutter.
Plan om at være tidligt og oprette påmindelser. Nedskriv udnævnelser i femten minutter tidligere, end de egentlig er. Opsæt påmindelser for at sikre, du lader til tiden og sikre dig du har alt, du behøver før tid, så du ikke febrilsk leder efter dine nøgler eller telefonen, når det er tid til at gå.
Prioritering tips til voksne ADD / ADHD
Fordi voksne med ADD / ADHD ofte kæmper med impulskontrol og hoppe fra et emne til et andet, kan fuldføre opgaver være svært og store projekter kan virke overvældende. For at overvinde dette:
Beslut, hvad der er først. Spørg dig selv, hvad er den vigtigste opgave, du har brug for at udrette, og derefter bestille dine andre opgaver efter at en.
Tag tingene en ad gangen. Nedbryd store projekter eller opgaver i mindre, overskuelige trin.
Bliv på opgaven. Undgå at blive et sidespor ved at holde din tidsplan, ved hjælp af en timer til at håndhæve den om nødvendigt
Lær at sige nej
Impulsivitet kan føre voksne med ADD / ADHD at acceptere for mange projekter på arbejde eller gøre alt for mange sociale engagementer. Men en jam-pakket tidsplan kan forlade dig følelsen overvældet, overtræt, og påvirke kvaliteten af dit arbejde. Turning tingene ned kan forbedre din evne til at udføre opgaver, holde sociale datoer, og leve et sundere livsstil. Tjek din tidsplan først, før der indgås noget nyt.

Voksen ADD / ADHD selvhjælp: Tips til styring af stress og øge humør
På grund af impulsivitet og forvaltningsmæssigt der ofte ledsager ADD / ADHD, kan du kæmper med uregelmæssig søvn, usundt at spise, eller virkningerne af for lidt motion-all problemer, der kan føre til ekstra stress, dårligt humør, og følelse af kontrol over din følelser. Den bedste måde at stoppe denne cyklus er at tage ansvaret for dine livsstilsvaner og skabe sunde nye rutiner.
Spise godt, at få masser af søvn, og udøver regelmæssigt kan hjælpe dig med at holde ro, undgå humørsvingninger, og i mange tilfælde bekæmpe symptomer på angst og depression. Sundere vaner kan også reducere ADD / ADHD symptomer som uopmærksomhed, hyperaktivitet, og distraktion, mens regelmæssige rutiner kan hjælpe dit liv føler sig mere overskuelige.
Motion og tilbringe tid udendørs for voksne ADD / ADHD
Arbejde ud er måske den mest positive og effektive måde at reducere hyperaktivitet og uopmærksomhed fra ADD / ADHD. Motion kan lindre stress, øge dit humør, og berolige dit sind og hjælper arbejde ud for den overskydende energi og aggression, der kan komme i vejen for relationer og følelse stabil.
Motion på en daglig basis.
Vælg noget energisk og sjov, som du kan holde fast i, ligesom en holdsport eller arbejder ud med en ven.
Forøg stress relief ved at udøve udendørs-folk med ADD / ADHD ofte gavn af solskin og grønne omgivelser.
Samt lindre stress, afslapning motion, såsom meditation, yoga eller tai chi, kan lære dig bedre at styre din opmærksomhed og impulser.
Få masser af søvn for voksne ADD / ADHD
Søvnmangel kan øge symptomerne på voksen ADD / ADHD, reducere din evne til at håndtere stress og fastholde fokus i løbet af dagen. Enkle ændringer dagtimerne vaner gå en lang vej mod at sikre solid natlige søvn:
Undgå koffein sent på dagen.
Øvelse kraftigt og regelmæssigt, men ikke inden for en time sengetid.
Opret en forudsigelig og stille "sengetid" rutine.
Tag et varmt brusebad eller bad lige inden sengetid.
Hold dig til en regelmæssig søvn-vågne tidsplan, selv i weekenden.
Spis det rigtige for voksne ADD / ADHD
Spise sundt kan reducere distraktion, hyperaktivitet, og sænke stressniveauet dramatisk.
Spis små måltider i løbet dagen.
Undgå sukker så meget som muligt.
Spis færre kulhydrater, og samtidig øge dit protein indtag.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar